Skip to main content
مقالات فنی

انتقال امن و بی‌دردسر فایل‌ها با SCP

توسط ژوئن 10, 2014ژوئن 15th, 2014یک نظر

در فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌های رایانه‌ای،‌ موارد بسیاری وجود دارد که شما ممکن است نیاز داشته باشید که از راه دور فایلی را بین دو رایانه انتقال دهید. برای این منظور احتمالاً  قابلیت «به اشتراک گذاشتن فایل‌ها» و یا «FTP» از معدود انتخاب‌های شما خواهند بود. اما در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس این کار می‌تواند به‌سادگی و توسط یک دستور انجام شود: SCP.

اگر به یونیکس آشنایی داشته باشید، حتماً نام دستور CP به گوشتان خورده‌است. این دستور برای ایجاد رونوشت از فایل‌ها به کار می‌رود و عملکرد ساده‌ای هم دارد. دستور SCP در واقع نسخه‌ی امن دستور CP است که از نشست‌های SSH برای انتقال فایل بهره می‌برد. استفاده از SSH به این معنی است که شما نیاز به یک نام کاربری و گذرواژه‌ی معتبر بر روی رایانه‌ی مقصد دارید. شکل کلی اجرای دستور SCP  برای انتقال یک فایل از رایانه‌ی محلی به رایانه‌ی میزبان به صورت زیر است:

$ scp source_file user@hostname:destination_path

همان‌طور که می‌بینید، استفاده از این دستور، درست به همان سادگی استفاده از CP است، با این تفاوت که پس از اجرای آن، ملزم به وارد کردن گذرواژه‌ی کاربر خواهید بود. حالا اگر بخواهیم به جای یک فایل، یک پوشه و فایل‌های موجود در آن را انتقال دهیم، کافی است دستور را به صورت زیر در خط فرمان وارد کنیم:

$ scp -r source_dir user@hostname:destination_path

اگر حجم فایل‌های شما زیاد است یا اگر دسترسی به اینترنت با پهنای باند مناسب ندارید، نگران نباشید. با وارد کردن یک آرگومان کوچک در خط فرمان، SCP فایل‌های شما را در زمان انتقال فشرده کرده و تا حد زیادی از هدر رفتن پهنای باند شما جلوگیری می‌کند:

$ scp -C source_file user@hostname:destination_path

هنگام استفاده از این قابلیت، به بزرگ بودن حرف C دقت کنید. فقط به این موضوع توجه داشته باشید که دستور SCP بر خلاف دستور CP، هنگامی که فایلی با نام مشابه در مسیر تعیین‌شده وجود داشته باشد، هشداری به شما نمی‌دهد و به طور پیش‌فرض محتویات فایل موجود در مقصد بازنویسی می‌شود.

برای مطالعه و دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد دستور SCP می‌توانید به اینجا مراجعه نمایید.

یک نظر