Skip to main content

گیم جم یک رویداد ۴۸ ساعته‌ست که کسانی که به ساخت بازی علاقه دارند در اون شرکت میکنند و در این مدت کوتاه به صورت پیوسته روی ایده، طراحی و ساخت یک بازی کار میکنند تا به یک محصول برسه! ما در رویداد Global Gamejam 2017 شرکت کردیم و روی یک بازی به اسم Stock Stalker کار میکردیم که تیممون از سه نفر، من (علی)، رامین و فهیمه تشکیل میشد. تصمیم گرفتیم که تجربه و حس‌مون از شرکت در این رویداد رو با این نوشته به اشتراک بگذاریم.

۴۸ ساعت فرصت داشتیم، پس روندی که ما طی کردیم به این شکل بود که مطابق توصیهی این رویداد حدود یک ساعت و نیم رو صرف طوفان فکری، انتخاب ایده و پختن ایده کردیم. تقریبا در همین زمان هم (سه نفر از چهار نفر) به توافق رسیدیم که روی یکیش کار کنیم به غیر از یکی از بچه ها که به پیشنهاد ما و خودش جابجا شد. البته این مورد طبیعی هست، چون باید انگیزه کافی از طرف همهی افراد وجود داشته باشه که روی اون ایده کار کنن. توی استارت آپ ویکند ها معمولا ایده ها توسط افراد (نه گروه) تعریف میشه و اون افراد در همون روز اول برای ایده شون تیم جمع میکنند، به همین جهت چنین مشکلی وجود نداره و افراد به اختیار حول اون ایده جمع شدهان. ولی در فرآیند گیم جم ما، تیم ها قبل از اعلام موضوع رویداد تشکیل شده بود.

چه طور ایده رو انتخاب کردین؟

موضوع رویداد «موج» (Waves) بود. ایدههایی اولیه ای که این موضوع توش باشه رو هر کسی روی کاغذ میکشید و به بقیه نشون میداد. حدود هشت تا ایده داشتیم. ویدیوی معرفی موضوع که از طرف تیم گیم جم ارسال شده بود، تصویرهایی از موجهای سینوسی و نمودارهاش نشون میداد. از طرفی بالا و پایین شدن قیمت سهام هم چنین نمودارهایی رو توی ذهن ما تداعی کرد. این شد که تصمیم گرفتیم یک بازی شبیه سازی بازار سهام بنویسیم که توش قیمت محصولات به صورت متناوب بالا و پایین بشه. بازیکن قرار بود توی این بازی با کلیک بتونه جنسش رو به قیمت اون لحظه بخره و بفروشه و با این کار پول در بیاره.

تصویر بازی Stock Stalker در گیم جم ۲۰۱۷

از چه ابزاری استفاده کردین؟

تصمیم گرفتیم که از تکنولوژی کرونا استفاده کنیم، که یه آشنایی اولیه داشتیم، رشد یادگیریش سریع بود و به نظر ابزار مناسبی برای پروتوتایپ سریع (Fast Prototyping) بود و علاوه بر اینها یه نفر (علیرضا) توی مجموعه بود که سوال هامون رو ازش بپرسیم. من که اولین تجربه کار جدیم با یک موتور بازی بود، فهیمه (و البته من) خیلی ازش راضی بودیم. رامین ولی معتقد بود که یونیتی که خودش باهاش اشنا بود کار رو میتونست سریع تر از این هم بکنه.

چه کاری خیلی خوب پیش رفت؟

یکی از بهترین کارهایی که کردیم (در واقع رامین به صورت داوطلبانه انجام داد) این بود که از نقاشیهای اولیهی فضای بازی که روی تخته کشیده بودیم، یک نمونهی گرافیکی اولیه طراحی کرد که هم المانهای بازی رو نشون میداد، هم چینش (layout) بخش های مختلف رو و دو نفر دیگه که بیشتر کارهای کدنویسی رو انجام میدادیم، تونستیم با داشتن طرح اولیه خیلی سریع به نسخهی اولیهی بازی با همون گرافیک ها برسیم.

چه کاری خوب پیش نرفت؟

میتونم بگم بزرگترین اشتباهی که انجام دادیم این بود که در آخرین ساعتها، یک امکان جدید برای بازی در نظر گرفتیم که درآمد بازیکن رو در یک بازهی زمانی محدود کنیم. این ایده ویژگی های مثبتی رو به بازی اضافه میکرد اما تقریبا همهی بخش های دیگر بازی که تابحال نوشته شده بودند و کار میکردند رو تحت تاثیر قرار میداد و متاسفانه در آخرهای کار فهمیدیم که پیچیدگیش بیش از اندازه هست. تقریبا تا یک ربع قبل از اتمام زمان ارسال، فهیمه با استرس زیاد داشت روی رفع اشکالات این بخش کار میکرد و در نهایت هم اشکالات به طور کامل در نسخه نهایی حل نشده بود. اگه برای بستن کار و تست اون و اضافه نکردن امکانات جدید سخت گیری بیشتری روی خودمون داشتیم، قطعا نتیجه بهتر بود و استرسی به این شکل برای بستن کار به تیم وارد نمیشد.

حلقه‌ی بازیکنان گیم جم بازی Stock Stalker

تجربه و حستون از گیم جم چی بود؟

گیم جم تجربهی دلپذیری برای هر سهی ما بود. رامین اشاره میکنه که حضور توی همچین رویدادی، ذهن رو حتی توی رخت خواب درگیر خودش میکنه (که چطور میشه این بازی رو بهتر کرد) و اتفاقا داستان بازی ما در یه همچین نصفه شبی نوشته شده! فهیمه میگه که حتی توی خواب هم داشته برای بازی کد مینوشته. اینکه محدودیت زمانی توی همچین رویدادی وجود داره، باعث میشه سرعت یادگیری، و توان جسمی و ذهنی به شدت بالا بره، مثل شبهای امتحان!

تیم بازی Stock Stalker گیم جم - شرکت تاد تیم بازی Stock Stalker گیم جم تیم بازی Stock Stalker گیم جم

از طرفی حس کار گروهی توش بسیار پر رنگه. ما از سیستم Git برای اشتراک منابع و کد استفاده میکردیم. تقریبا هر ساعت که نتیجه کار بچه ها رو روی سیستم خودم میگرفتم، حس رضایتی بهم دست میداد. حس اینکه من دارم برای یکی از دیوارها آجر میچینم و الان میبینم که دیوار کناریش رو هم تیمیم ساخته و من دارم استفاده میکنم. این باعث میشه که آدم ها به هم نزدیک تر بشن و حس یه کار گروهی مثبت رو تجربه کنن. فهیمه اضافه میکنه که ساخت یه بازی توی این مدت، حس رضایت و قدرتمندی بهمون اضافه کرده و قطعا تلاش خواهد کرد چنین تجربهای رو تکرار کنه.

دو تیم دیگه هم به زودی تجربیاتشون رو از همین طریق به اشتراک خواهند گذاشت و میتونید دنبال کنید. اطلاعات این پروژه در سایت رسمی گیم جم ۲۰۱۷ در این لینک قابل دسترسی و دانلود هست.

پیوندهای مرتبط

علی نادعلیزاده

مدیر اجرایی در تاد - علاقه مند و دنبال کننده‌ی مسایل مربوط به تولید و نشر بازی‌ها، نرم افزارهای آزاد، کارگروهی و رهبری تیم